Valitse kieli

Lennä lämmöllä – Aeronaut!     Tilaa tästä

The Racer - Täydellinen kilpapallo


The Racer – se alkuperäinen – Ultramagicilta! Racer on maailman johtava kilpapallo.

 

the-racer number oneThe Racer

Ensimmäinen Ultramagic Racer, jolla Uwe Schneider voitti MM-esikilpailun Japanissa 1996

Vuonna 1996 Ultramagic teki suuren harppauksen kuumailma-kilpapalloilun saralla. The Racer oli syntynyt. Ensi kertaa kuumailmapallo oli varta vasten suunniteltu, kehitetty ja valmistettu vaativien kilpapallolentämisen vaatimusten mukaiseksi. Se oli suunniteltu läheisessä yhteistyössä Uwe Schneiderin kanssa. Hän on yksi maailman parhaista kuumailmapalloilijoista.

Miksi the Racer kehitettiin?
Tavoitteena oli valmistaa pallo, jonka muoto mahdollistaa maksimi nousu- ja laskunopeuden kuitenkin ilman kuoren muodon muutoksia siten parantaen maalille lähestymisen tarkkuutta ja lopulta turvallisuutta kilpailuissa. Pallon muodon piti silti olla ilo silmälle ja näyttää kauniilta kuumailmapallolta. Tavoitteena oli, että sitä voitaisiin käyttää myös yleisesti harrastelentoihin. Koska turvallisuus oli suunnittelun tärkeä lähtökohta, kirkkaat ikkunat ja Ultralast kangas pallon huipussa muodostuivat vakiovaatimuksiksi.
Lopullinen suunnittelu ja muoto syntyivät tuskallisen kehitystyön tuloksena: paljon testidatan keräämistä ja lentodatan analyysiä. Uwe Schneider sekä Ultramagicin omistajat Josep ja Carles Llado Costa keräsivät useita tunteja lentologia; he ovat kaikki intohimoisia kuumailmapallolentäjiä.

Kaiken tämän kehitystyön lopputuloksena tavoitteena olleet vaatimukset saavutettiin Uwen voittaessa heti sen ensimmäisessä kilpailussa – esimaailmamestaruuskilpailut Japanissa 1996. Sen jälkeen The Racer on auttanut useita lentäjiä voittamaan kansallis- ja maailmanmestaruuksia. The Raceria pidetään useimpien maailman huippukilpapalloilijoiden keskuudessa mahtavana pallona kilpailla ja se on myös useiden valinta kisapalloksi. Lisäksi sen miellyttävä muoto on osoittautunut välittömäksi menestykseksi pallosponsoreiden keskuudessa.
Vuosien saatossa muut pallovalmistajat ovat tulleet perässä ja seuranneet Ultramagicin esimerkkiä kehittämällä omia versioitaan kilpapallosta.

Ultramagic Raceria on valmistettu tähän mennessä kolmessa koossa vastaamaan lentäjien ja kilpatehtävien vaatimuksia: 56-, 65- ja 77 000 kuutiojalkaa.
The Raceria on valmistettu useita satoja kappaleita.

 

mmkisat1997

MM-kisat vuonna 1997

 


The Racerin tarina – Uwe Schneiderin sanoin

"Lennän enimmäkseen kapealinjaisia palloja, koska kokemukseni mukaan kuoren muodolla tai halkaisijalla ei ole niin suurta merkitystä pallon nousu- ja laskunopeuteen vaan kuoren korkeudella. Istuimme Josepin kanssa alas suunnittelutietokoneen äärelle ja hän venytti vakio Ultramagic M-65:ttä 5 %. Tällä ei ollut suurta vaikutusta. Kokeilimme sitten 10 %. Hyppäsimme 15 yli ja venytimme sitä lopulta 20 %.

the-racer 3

Sitten Josep vähensi tilavuuden takaisin 65 000 kuutiojalkaan ja pisti kuvat päällekkäin. Tulos oli lähes 7 jalkaa pienempi halkaisija ja melkein 13 jalkaa lisää pituutta. Kerroin heille että tämä on muoto jota haluaisin testata ja he ripeästi menivät ja tekivät sen. Lensin sillä ensi kertaa MM-esikisoissa Japanissa 1996. Racer toimi erittäin hyvin nousussa ja laskussa. Aluksi, normaalipalloihin tottuneena minusta tuntui että se vaatii enemmän keskittymistä lentämiseen, mutta pian tajusin että se käyttäytyy täysin samoin kuin normaali vastaavan kokoinen pallo. Ainoa ero oli nousu- ja laskunopeudessa. Se vain oli 30 % enemmän mitä luin mittareista mutta polttojen väli sen pitämiseksi vakaana ilmassa kuten myös polton pituus kylmälle pallolle vaakalentoon palaamiseksi oli lähes sama. Kerroinkin kaikille palloa testanneille lentäjille, etteivät katsoisi niin paljon mittareihin, vaan että lentäisivät tunteella ja siitä oli apua. Tietysti, vaakalento juuri ja juuri maanpinnan yläpuolella vaatii hieman enemmän keskittymistä, mutta totuin siihen yhden tai kahden lennon jälkeen.

Sitten kehitin pallon suorituskyvyn testaamiseen menetelmän elektronisen instrumentin avulla, joka tallensi lennon aikaisen ilmanpaineen. Lennon jälkeen analysoin mittarilla tallentamani tiedot. Tiedot sisälsivät useita asioita: Maksimi variometrilukema oli tavallisesti paljon korkeampi kuin mikään muista lukemista (siten en käyttänyt sitä). Tallennetussa variometridatassa oli piikkejä nousu- ja laskunopeudessa. Valitsin tämän hetkelliseksi arvoksi. Sitten katsoin painelukemia jonka pienin aikaskaala on 1 minuutti. Siten otin korkeuslukeman peräkkäisten minuuttien hetkillä ja jaoin erotuksen 60:llä saaden tasaisen nousun tai laskun metriä sekunnissa 60 sekunnin ajalle. Viimeinen lukema on minulle mitä käytän kuorien arviointiin. Olen testannut kaikki pallot sitten Racerin ensilennon jälkeen, ja olen saanut hyvin hyödyllistä dataa. Tämän lisäksi lensin pallon hallittuun kylmään laskuun korkealta (4 m/s (800 ft/min) ja vastaavasti maksimi laskunopeus kuori täydessä muodossa). Ohitettaessa pyöreä korkeusmittarin lukema käynnistin yhden polttimen ja jätin sen päälle kunnes variometri näytti nollaa. Se "tarvittava korkeusero palautumaan kylmästä laskusta yhdellä polttimella" on vertailuarvo sekä polttimille että kuorille (vastaavat mittaukset on kuvattu Ultramagicin lentomanuaalissa kaikille kuorille, toim. huom.).

Testattuani 'Racer 20 %' pyysin Ultramagiciä tekemään "25 %" nähdäkseni olisiko se vieläkin nopeampi vai kasvaisiko "pullo ilmiö" eli että pallo alkaa pyöriä korkeilla nousu ja laskunopeuksilla sekä pallon suun sulkeutuminen suurilla laskunopeudella. Tuloksena oli että Racer 25 näytti lähes samoja lukemia kuin Racer 20. Minulle tämä oli osoitus että arvauksellamme 20 % osuimme lähes optimiin, joka voi löytyä 20 ja 25 välissä ja tämän jälkeen (30 %) alkaa pienenemään."

Keskustelussa Josep Ma Llado Costan – Ultramagicin toimitusjohtaja ja pääsuunnittelija, joka on myös maailmanluokan kilpalentäjä – kanssa esiin nousseet kysymykset.

Voidaan kysyä – onko kilpailemiseen suunniteltu pallo turvallinen harrastelentämiseen ja jos niin minkä vuoksi?

Kuten huomaamme Uwen kommenteista – The Raceria voidaan lentää tuntumalta. Tämä on erittäin tärkeää pallossa. Se tunne kun pallo on mukava ja helppo lentää, korkea suorituskyky yhdistettynä turvallisuuteen. Kuoren vakaus korkeilla nousu ja laskunopeuksilla voi mahdollistaa täsmällisen lähestymisen maalille. Pallot on aina lennetty äärirajoille kilpailuissa. Ennen oli tavallista nähdä kilpailuissa pallon muodon vääristyvän nopeiden nousujen ja laskujen aikana. Tätä voidaan vieläkin nähdä joissain palloissa mutta ei Ultramagic Racerissa. Tämän muotovääristymän poistaminen pallosta on turvallisempaa kaikille lennoille. Kuten tiedämme, Ultramagic Racerit varustetaan aina korkealujuus (Ultralast) kankaalla kuoren yläosassa törmäysten varalta, koska kilpailuissa lennetään lähekkäin. Tarkoituksena on estää vahinkoja. Ne varustetaan vakiona useilla kirkkailla ikkunoilla huipussa antamaan hyvä näkyvyys ylöspäin; edelleen eräs turvavaruste.
Molemmat nämä vaihtoehdot ovat saatavilla kaikkiin Ultramagic kuoriin. Ne vain tulevat vakiona Raceriin.

Joidenkin mielestä Racer pitäisi sulkea ulos harrastetapahtumista – Ultramagicillä uskomme että ei ole mitään syytä toimia näin.

Meidän täytyy aina muistaa että lentäjän taito ja kokemus on lopulta määräävä tekijä. Pallo on vain väline, mutta Racerin kohdalla hyvin erityinen väline – kuin Formula 1 pallo. The Racer eroaa Formula 1 autosta siinä, että siitä voi nauttia niin vakava kilpalentäjä kuin myös ne jotka haluavat oppia kilpailemaan tai lentävät vain lentämisen ilosta. Se on hyvin turvallinen lentää. Sen kauniista muodosta voi nauttia ja tuntea varmuutta että myös mahdollinen sponsori on voi olla tyytyväinen sen muotoon ja tasaiseen pintaan.

 

Toinen usein esiin nostettu kysymys – Pitäisikö kilpapallojen kilpailla vain kilpapalloja vastaan? Pitäisikö olla erilliset kilpailut Racereille? Eri säännöillä?

Yli kaiken Racerit ovat urheilupalloja. Niitä ei käytetä ainoastaan kilpailuissa, niillä voidaan lentää kaikkialla milloin vain.
On muistettava että lentäjän kokemus ja taito ratkaisevat kilpailuissa.
Kyllä Racer auttaa turvallisessa maalille lähestymisessä ja pallon turvallisessa asemoinnissa kilpailun aikana, mutta tämä ei ole mikään syy erillisille kilpailuille. Kilpapalloilun tässä kehityksen vaiheessa useiden huippulentäjien käyttäessä Racereita olisi väärin erottaa heidät uusista nousevista kyvyistä joilla ei ehkä vielä ole Raceria. Kokemus kaikkien yhteisestä lennosta tekee hyvää lajin hengelle ja hyvät lentäjät voivat edelleen voittaa tapahtumia ilman Raceriakin.

 

the-racer 4Mikä tekee Ultramagic Raceristä erilaisen nopean nousu- ja laskukyvyn lisäksi?

Pääasiassa vastaus on edelleen turvallisuus ja vakaus. Lisäetuja ovat kuoren suun tai kurkun hankalampi sulkeutuminen, eikä pallossa esiinny 'lusikka'-muotovääristymää nopean nousun tai laskun aikana.

Toisaalta taas lentäjän täytyy keskittyä hieman enemmän matalalla lennettäessä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että normaali mukava harrastelentäminen olisi saavuttamattomissa. Katso vaikka kuinka kokenut USA-lainen kilpalentäjä Steve Jones lentää pinnassa Ultramagic Racerillaan!

Toinen Racerin ominaisuus on että se vaatii hieman enemmän huolellisuutta tuulisessa täytössä eikä se myöskään ole aivan niin sovelias ankkurilentoon tuulisissa olosuhteissa.

 

Ovatko kilpapalloasiakkaat myös urheilupalloasiakkaita – siis onko heillä tapana olla molempia?

No, kuten jo kerroimme Racer pallot ovat myös urheilu-/harrastepalloja ja siten ne vetoavat kaikkiin palloasiakkaisiin huomioiden kaikki Racerin ominaisuudet. Useimmat lentäjät, joilla on varaa pitää useampaa kuin yhtä palloa voivat omistaa Racerin ja isomman normaalimuotoisen pallon.
Hyvin usein näemme yleisölennätystä harjoittavilla Racereita hauskan pidossa palloilun merkeissä kun he eivät ole työssä.

 


Katsotaan joitain esimerkkejä

the-racer 5Brian Jones – ensimmäisenä maailmanympärilento pallolla 1999 – on menestyksekkäästi käyttänyt 'Wind of Hope' Ultramagic Racer palloaan hyväntekeväisyyskampanjassa Afrikan ja Aasia hädän alaisten lasten hyväksi. Tämän lisäksi vuosien varrella – yhtiöt kuten Primagaz ja Shell ovat olleet tyytyväisiä nähdessään nimensä Racer pallossa sekä normaalipallossa.

the-racer 6LG ylikansallinen elektroniikka yhtiö on sponsoroinut Espanjan kansallista joukkuetta menneisyydessä mainostaessaan tuotteitaan. Heillä on myös nimensä normaalin muotoisissa palloissa.

 

 

 

the-racer 7Vastaavasti Warsteiner – Saksalainen olut-yhtiö.

Angel Aguirre – nykyinen Espanjan mestari – omistaa ja vetää suurta yleisölennätys- ja seikkailuyritystä. Hänellä on myös Ultramagic Racer, jota hän käyttää urheilu- ja seikkailulentämiseen. Eräs erikoinen retki oli viedä hänen Racerinsä pohjoisnapa-aluelle. Yllä olevien esimerkkien lisäksi useat lentäjät ympäri maailmaa lentävät Ultramagic Racereilla viikonloppuisin osana normaalia harrastelentämistäään.

 

Voidaankin kysyä – Tarvitaanko Ultramagic Racerilla lentämiseen lisäkoulutusta tai sertifiointia?

the-racer 8Ultramagic Racer on suunniteltu ja kehitetty siten että sillä kaikki voivat lentää turvallisesti. Tottakai on mahdollista suunnitella ja valmistaa pallo liikkumaan vieläkin nopeammin ylös ja alas, mutta tämä voi tapahtua kokonaisuutena turvallisuuden kustannuksella ja saattaa vaatia enemmän taitoa käyttäjältään.
Siten Ultramagic Racer ei vaadi ylimääräistä koulutusta tai hyväksyntöjä.
Ultramagic Racer ei ole palloilun 'kiihdytysajoneuvo' vaan kilpaurheilupallo - turvallinen pallo kaikkien nautittavaksi.

Suorituskyky, turvallisuus ja mahtava muoto – Tätä on The Racer Ultramagic